
Dalam dunia yang penuh dengan ketidakpastian iklim dan pembandaran pesat, daya tahan telah menjadi asas kepada infrastruktur yang mampan. Artikel tiga siri ini akan tertumpu pada pandangan baharu Gamuda dalam penggabungan pembinaan teguh sambil mengekalkan kelestarian alam sekitar yang terkemuka.
Pada Sidang Kemuncak Pembinaan Lestari ICW Borneo 2025, Si Kok Siong, Pengarah Eksekutif Kejuruteraan Gamuda, berkongsi bagaimana syarikat itu merintis amalan kejuruteraan kalis masa hadapan yang menggabungkan ketahanan, tanggungjawab alam sekitar dan nilai komuniti semasa pembentangannya bertajuk “Reka Bentuk Berdaya Tahan untuk Infrastruktur Lestari”.

Satu projek yang menonjol ialah Lebuhraya Pan Borneo WPC-04, yang menjangkau 89.3 km melalui rupa bumi yang sensitif terhadap alam sekitar. Strategi Gamuda memberi tumpuan kepada meminimumkan penebangan hutan melalui perancangan laluan sementara dan penglibatan komuniti awal. Pendekatan inklusif ini menyokong subkontraktor tempatan, menjana pekerjaan, dan meningkatkan kesedaran keselamatan jalan raya di luar bandar Sarawak.
Jambatan Batang Lupar 2, yang bersedia untuk menjadi jajaran kabel yang paling tinggi dan kedua terpanjang di Malaysia, menunjukkan kecemerlangan reka bentuk dengan tiang 145.5m dan panjang 870m. Sementara itu, inovasi pembinaan seperti acuan panjat sendiri dan tinjauan dron udara telah mempercepatkan garis masa dan meningkatkan keselamatan.
Penekanan Gamuda pada kejuruteraan digital, daripada pemodelan struktur 3D kepada pemantauan tapak masa nyata, memastikan kecekapan bahan dan mengurangkan kesan alam sekitar. Amalan ini membentuk semula landskap pembinaan Malaysia, membenamkan kemampanan pada setiap fasa, daripada reka bentuk kepada penghantaran.
Visi syarikat sejajar dengan aspirasi nasional CIDB: untuk membina infrastruktur yang bukan sahaja memenuhi keperluan hari ini tetapi juga menghadapi cabaran esok. Dengan menyepadukan prinsip reka bentuk yang berdaya tahan merentas projek utamanya, Kejuruteraan Gamuda membuktikan bahawa kemampanan bukanlah kekangan, tetapi pemangkin untuk infrastruktur yang lebih pintar dan kukuh.
Nantikan untuk membaca lebih lanjut mengenai pembinaan mampan dan projek transformatif Gamuda.
Artikel berkaitan
Bahagian 2: Tenaga Bersih Bertemu Kejuruteraan Pintar
Bahagian 3: Infrastruktur Lebih Hijau Melalui Inovasi dan Keterangkuman