
Simen bukan sekadar bahan binaan; ia mencerminkan visi dan tanggungjawab. Dalam bahagian ketiga ini, Cahya Mata Sarawak Berhad (CMS) menampilkan bagaimana simen hijau mereka telah digunakan dalam projek-projek infrastruktur utama di seluruh negara.
Daripada Menara Berkembar Petronas dan KLIA, hingga Jambatan Kedua Malaysia–Singapura dan pembangunan pesisir Johor, simen campuran telah terbukti praktikal dan relevan dalam pembinaan berskala besar. Ini membuktikan bahawa bahan rendah karbon bukan sahaja boleh dilaksanakan, malah penting untuk infrastruktur masa hadapan.
CMS menawarkan Portland Limestone Cement (PLC) dalam pelbagai gred kekuatan:
- Eco (32.5 N) – sesuai untuk kerja pembinaan ringan, lepa dan laluan.
- Eco-Plus (42.5 N) – untuk bangunan komersial, elemen pratuang dan jalan raya.
- Deluxe (52.5 N) – untuk infrastruktur berat dan tapak industri berprestasi tinggi.
- Klasik (42.5 N) – untuk konkrit struktur dan projek perindustrian.

Dari segi alam sekitar, PLC mengurangkan kandungan klinker dengan menggantikan sebahagiannya dengan batu kapur halus, menurunkan pelepasan CO₂ sehingga 15% berbanding OPC. Selain itu, ia menghasilkan struktur konkrit yang lebih padat dan tahan lama melalui pembentukan lapisan C-S-H semasa proses penghidratan.
Pendekatan ini menyokong matlamat pembinaan hijau negara dan membantu Sarawak melaksanakan peralihan kepada ekonomi hijau di bawah PCDS 2030. CMS bukan sahaja mengikut perkembangan kelestarian, tetapi berada di barisan hadapan sebagai peneraju dalam inovasi bahan binaan mampan.
Artikel berkaitan:
BAHAGIAN 1: Simen Lebih Hijau untuk Sarawak Lebih Lestari
BAHAGIAN 2: Kebangkitan Simen Campuran – Pasaran Sedang Berubah
BAHAGIAN 3: Simen Lebih Hijau dalam Tindakan – Projek, Produk dan Tujuan